Här ska vi bo

Har precis skrivit ett mail till min danska bank Danske Bank. Försökte, av hövlighetsskäl, att skriva på danska men det gick väl sådär. Mina tankarna har dock fastnat i köpenhamnstänk. Jag saknar staden ibland.

Trivs himla bra här i Stavanger, speciellt när det är soligt och fint. Nära till hav, nära till fjäll men långt från familj. Och väger man familj mot stränder och bergstoppar är det ingen tvekan om vad som väger tyngst.

Vi pratar rätt ofta om var vi ska bo i framtiden Sven och jag. Har ett år kvar innan vi kan göra ett val, för det närmsta året är det ju fullföring av bachelor som gäller. Ska vi vara förnuftiga borde vi flytta till Oslo. Det är hyfsat nära båda familjerna, Svens bästa vänner bor där, det finns många hotell som suktar efter min kompetens (host host) och jag kan prata svenska utan att behöva tala extremt långsamt. Är mycket väl medveten om den sistnämnda fungerar i Sverige också men vet inte om jag är redo att flytta hem än. Plus att om vi skulle bo i Sverige och besöka Svens familj hade det blivit så dyrt varje gång.

Tillbaka till Oslo. Allt verkar bra, förutom en liten men rätt så avgörande detalj. Varken jag eller Sven har särskilt höga tankar om staden. Sven har till och med provat att bo där utan att hitta någon form av trivsel. Därför funderar vi på några andra städer på östlandet. Städer som har lite mer charm, men var?

Som sagt, ett år kvar till beslut ska tas men ett år går fort så tips med motivering om framtida hemstad mottages gärna! (Helst inom sverige-norge-danmark men med rätt motivering kan det kanske bli flytt utanför de skandinaviska gränserna.)

Kommentarer
Postat av: carro

-Flyttar du till Oslo kan din blogg bli den nya prinsessbloggen. Alternativt, du kan bli en av de där svenska vännerna i oslo som hon länkar till. Då blir det väl värt det? ;)



- Från Vänersborg till Trondheim kan man åka tåg stora delar av året för under fem hundra spänn. Eftersom sträckan är så ovanlig. Aningen tidskrävande, men Quality har ju gjort en megasatsning här så där kan du ju jobba!



- Bortsett från ovanstående halvseriösa argument är väl ändå något annat land än sverige bra tills man tjänat ihop lite erfarenhet, för här i Sverige tjänar man ju just bara erfarenhet de första åren.

2009-06-02 @ 11:44:41
Postat av: Malin

- Göteborg, för att din syster troligen ska flytta dit.

- Göteborg, för att det är nära din mor, far och mormor.

- Göteborg, för att det är nära till din bästis.

- Göteborg, för att det är GÖTT!

Postat av: Lisa

hm, känns som om jag tänker rätt område iallafall, oslo, vbg, gbg är ju alla rätt nära varandra...

2009-06-03 @ 13:28:08
URL: http://lolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback