Historien om de förlorade köttbullarna

IKEA på Forus fyller tjugo år och firar hela veckan lång. Trots risk för IKEA-ben drog Sven och jag dit på en liten tur tidigare idag. Mest för att äta köttbullar till pangpriset tjugo kronor, men också lite för att provsitta vår framtida soffa. Soffan med stort S, ja faktiskt den enda soffa vi båda gillar.

Planen är att spara pengar hela hösten och förhoppningsvis ha Soffan ståendes i lägenheten innan året tagit slut. Planen var realistisk men nu har det dock uppstått lite problem på vägen. För det första höjdes priset på soffan i samband med den nya katalogens ankomst, så nu måste vi betala tusen(!) kronor mer än för en månad sedan. Och för det andra så har jag inte världens mest ekonomiska sambo. Köttbulleerbjudandet idag gällde tio köttbullar och när jag står i kassan och ska betala upptäcker jag att Sven har beställt den lite större portionen med femton köttbullar, vilken givetvis säljs till normalpriset sextionio kronor. Ursinnig ställer jag honom till svars och får en förklaring som lyder att han minsann är hungrig och vill ha femton köttbullar. Ja, mycket riktigt alla snabbtänkta, för sextionio kronor kunde man ha fått köpa tre små portioner, alltså trettio köttbullar, och ändå ha nio kronor över...



Om denna snygga soffa blir vår innan årets slut (trots köttbulleincidenten) är det svårt att sia om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback