Kanske är jag gjord för att slita på golvet

Efter två föreläsningstimmar i finansregnskap fick vi ett mycket underhållade avbrott. Sten E. Magnus, chef för Norges största restaurangkoncern Umoe Catering, höll ett föredrag om hur en bra ledare ska agera (och inte agera). I föredraget ingick det även en liten sammanfattning av hans livshistoria, och runtom i salen varvades skratten med flitigt spetsade öron.

Just som vi sitter och har det riktigt småmysigt fäller mister Magnus bomben. Han till och med skriver den ned på papper. Bara för att poängtera viktigheten i sina ord: Der dine gaver er, er også dine oppgaver.

Gulp! Jag är ju bra på det jobb jag gör nu. Kanske är det här jag borde stanna. Kanske blir jag inte en så bra chef som jag föreställt mig. Kanske är mina "gåva" i livet att servera mat och le mot gäster. Kanske kommer jag aldrig göra ett bra jobb högre än lägst i hierarkin. Kanske går jag utbildningen helt i onödan.


Kommentarer
Postat av: malan

Lisa!

Du kommer inte bara klara dig, du kommer vara bäst på toppen.

Du har alltid varit bra på det.

Tänk bara skillnaden den där helgen du var ansvarig på jobbet!

Att du är så bra på att "le mot folk" är ännu ett plus som kommer göra dig extra vass.

Tvivla inte en sekund på att du inte skulle vara en toppenchef..

Postat av: carro

Ovanligt trög nu kanske, men skulle man kunna få en liten översättning på bomb-citatet?

2008-09-23 @ 21:24:44
Postat av: Lisa

malan: du om någon borde kanske veta hur jag kan styra och ställa :)



carro: Skulle väl vara något i stil med "Där din gåva/talang/begåvning är, är också dina uppgifter". Han drog exemplet om en supervass säljare som blev försäljningschef och så gick allt åt skogen för att han var en helkass chef.

2008-09-23 @ 23:40:58
URL: http://lolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback