Lisahusmor

Nu har jag legat på hårdsidan sedan klockan nio imorse. Diskat, dammat, tvättat och röjt röjt röjt. Vår så kallade walk-in-closet är numera inte fullknökad med skräp halvvägs upp till taket utan nu kan du faktiskt gå in i den utan problem. Känns bra men jag förstår inte, vi flyttade ju nyss och i den flytten kastade vi runt hälften av allt som var vårt. Var kommer allt skit ifrån?

Nu är det bara lite finputs kvar och så är här strålande fint. Allt för att min man ska komma hem till ett glänsande hem imorgon. Mycket lättare att städa i ensamhet. Då får jag det som jag villha det; noggrannt och rent. Sven ska alltid fuska genom att till exempel lägga en filt över tvätten eller strunta i att torka av bänken efter diskning.

Har ett litet problem dock. Börjar bli hungrig men hur kul känns det att stöka ned i köket när det äntligen blivit fint. Hade vi haft söndagsöppna affärer här hade jag utan tvekan traskat dit och köpt alla norrmäns favoritmat: fryspizza. Det är helt otroligt hur pizzagalna de är i detta land. I min närmsta mataffär finns det fyra frysdiskar och en av de innehåller bara fryspizzor. Alltså tjugofem procent, på resterande sjuttiofem procent samsas allt annat som vanligtvis går att köpa fryst. Det är inte lätt att få varierad kost här. Bröd till frukost, bröd till lunch, varmt bröd till middag (pizza) och bröd till kvällsmat. Det jag mest saknar från Sverige (och Danmark!), näst efter familj och vänner, är matutbudet. Att kunna välja på mer än fem yoghurtsorter till exempel, åh himmel...

Nej, tror jag får göra en soppa, har broccoli i kylen och det är ju gott. Blir fem saker att diska om jag räknat rätt, och det ska jag nog klara.


Pizza, i var norrmans frys.

Kommentarer
Postat av: Frida (söndagsbitter)

Jag veeet, matutbudet, jag dör lite av sorg varje gång jag är i affären och ska välja något gott och så finns det fanimej ingenting att välja mellan. När jag tog min norska man till Sverige höll han på att få en chock vid frysdisken. Grandiosa är ju som bekant Norges nationalrätt, men det finns fler smaker av Grandiosa att välja på i Sverige. Det kunde han bara inte förstå.

Sen att försöka vara vegetarian i detta land (eller denna stad?), det är så sorgligt så det kan jag inte ens beskriva.

2008-10-26 @ 19:41:10
Postat av: Lisa

Hehe, grandiosa ja, sven försvarar sig med att den svenska grandiosan inte smakar lika gott...



Ibland när jag ska lyxa och har pengar till det (cirka en gång varannan månad) går jag till Ultra ute vid stadion. Finns mycket mer att välja på men så är allting också mycket dyrare.

Postat av: Frida

Ja Ultra! Där hänger jag också ibland. Synd att Lidl försvann, för där brukade jag också hänga när jag ändå var ute i Ultra-svängen. Förra julen hade de svensk glögg där. Såklart mycket godare än den norska. Och god spännande utländsk choklad...

2008-10-27 @ 20:16:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback