Väderskiftningar

Känner mig som stavangervädret just nu. Helt plötsligt, utan minsta förvarning, blossar det upp till storm. Helt obesinnat öppnar sig himlen med dunder och brak. Blixtar och dovmullrande åskljud om vartannat. Iskalla spydigheter vräker ned och piskar alla rakt i ansiktet.

När stormen lagt sig, blir det kallt, så kallt att man behöver mössa för att inte frysa till is av den kalla stämningen. Kallt är det länge och det går säkert uppe emot ett dygn innan solen tittar fram och då utan hämningar. Himlen är fläckfri och solens strålar tävlar om vem som kan värma upp den kalla atmosfären bäst. Värme och ljus om vartannat. Så intensivt att det bränns vid. Det brända osar täckmantel. Lögn helt enkelt, för alla förstår ju att det inte helt utan vidare kan bli medelhavsvärme så här långt norrut i mitten av november.  

Kommentarer
Postat av: Eva Henriksson

Nu fick du miig att slå upp Stavanger på kartan....jag trodde det låg längre upp i norr. Fel.

Men det måste väl falla massor av regn/snö där liksom i Bergen....? Hur kom det sig att du hamnade just där?

2008-11-29 @ 16:21:33
Postat av: Lisa

Ja, Bergen är väl Norges regnstad nummer ett men tror nog allt att Stavanger ligger hack i häl. Det regnar mycket här. Det konstiga är att det faktiskt inte gör så mycket. Säkert för att det oftast blåser undan snabbt (och för att jag har bil!)



Jag läser på universitetet här så det var därför jag flyttade hit. Har kommit halvvägs med min bachelor nu till jul.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback