Uppdelat eller samlat?

Jag läser men det är lite okoncentrerat just nu. Tror det var den sena lunchen jag precis åt. Blir lätt trött efter matintag.


Riktigt högtrycksväder ute iallafall. Kritvit snö och sol som retas med att stråla rakt i ögonen samtidigt som jag vänder blad i kapitlet om prissättning. Men jag ska inte klaga. Det är skönt att vara jobbledig och ha en hel helg med fokusering på skolan.

Här i skolan är det rätt många examensnervösa folk. Tjuvlyssnade precis på en konversation om viktuppgång som ledde till en rejäl utskällning. En utskällning som säkert kom av stress. Kan inte låta bli att fundera på vilket system som är bäst. Det svenska där man läser en kurs åt gången och tentar av på vägen?  Eller det norska där man läser alla kurser samtidigt och har alla examen koncentrerade till slutet av terminen? Om man fick välja, vad hade ni valt?


Kommentarer
Postat av: carro

En i taget. Det tyckte jag var det bästa när man började läsa på högskola istället för gymnasiet: man visste vad man borde göra. Hur mycket man än hade att göra, behövde man aldrig prioritera, det var bara att börja plöja igenom i ena änden liksom.

Postat av: Lisa

Ja det stämmer, för studentens eventuella stressnivå är säkert sverigevarianten bäst, men med den norska har man längre tid att kunna lära sig ämnet ordentligt eftersom man läser det på en hel termin. Plus att det blir lättare att uppleva sina studier som en helhet. Man ser hur de olika ämnena går in i varandra och kan dra nytta av det man har lärt sig ett ämne i ett annat.

2008-11-22 @ 20:22:47
URL: http://lolly.blogg.se/
Postat av: Maja

Allt på en gång och sedan superexamensveckor känns ju mer som amerikansk serie-/filmvärld man sett och önskat man var en del av...

2008-11-23 @ 15:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback