Att ge service
Julshopping stod på schemat för dagen men kan inte direkt påstå att det blev så lyckat. Det var mycket mysigare att sitta på kafé och dricka kaffe. Känner dock ingen stress, har de flesta klapparna klara i huvudet och man kan hitta mycket fint i Sverige också, blir kanske till och med en aning billigare.
Måste bara säga att det gick grymt bra att jobba idag. Det svåraste är när telefonen ringer, man har en krånglig incheck och det samtidigt är kö. Men jag fixade det OCH jag var trevlig samtidigt. Folk i allmänhet klassar serviceyrken som lågstatus men jag tycker det är värt så mycket mer. Det är en konst att kunna ge bra service, en talang inte alla har. Jag ser det som min största karriärmässiga utmaning, att bli en grym serviceleverantör. Den bästa faktiskt. För blir jag det kan jag göra vilka misstag som helst, och sedan i bra serviceanda rätta till de och ändå betraktas som ofelbar.
På en marknadsföringsföreläsning nu i höst fick jag höra ett smart citat från någon harvard-snubbe: "The ideal would be to introduce a screw-up and then recover from it". Bra att ha i bakhuvudet när man känner att allt bara blivit fel fel fel.