Den sjunde

Konfirmation på jobbet idag. Här i Norge verkar konfirmation var superstort. Middag på hotell, en massa tal och flera tusen kronor i present till konfirmanden. Vet inte om detta konfirmationsfirandet är en tradition eller bara ett bevis på hur snuskigt rika norrmän har blivit. Vet inte heller om jag är så förtjust i tanken på att en fjortonåring får så mycket pengar för att han eller hon har erkänt sin kristna tro. Jag menar, var jag fjorton idag skulle jag erkänna vilken tro som helst om jag kunde få ihop två månadslöner på det (ja så mycket pengar pratar vi om).

Vad jag däremot starkt gillar i den norska traditionen är alla dessa tårtbufféer. Bröllop, dop och konfirmation, det slår aldrig fel, allt avslutas alltid med en smaskig tårtbuffé. Idag packade jag upp fem stora tårtor till ett sällskap på tjugo personer. När gästerna började gå frågade jag konfirmandens mamma om det var dags för mig att packa in tårtorna. Till svar fick jag ett nickande som avslutades med: Men bara ta för er av tårta ni också.

Antar att jag inte ens behöver nämna i vilken himmel jag hamnade.

Kommentarer
Postat av: carro

Tårtbufféer oh ja! Såg ett reseprogram där de provade All inclusive. Verkade väl så där intressant fram till att man fick se dessertbuffén som stod framme hela dagen, den var typ 25 meter lång. Då blev det helt plötsligt värt de extra tusenlapparna på något sätt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback