Hobbybobby

Har några projekt som jag har funderat länge på och känner att jag verkligen borde sätta igång med dem nu. De har grott tillräckligt länge i hjärnan men jag får bara inte, vad heter det, tummen ur. Sitter och tänker och tänker utan att få något gjort. Ibland kan jag komma in en skaparperiod men det var alldeles för längesedan nu. Är mestadels passiv hela dagarna.

Sven brukar säga att min passivitet skulle kunna botas med en hobby. Ja nu är vi där. Hobby - jag har alltså inga sådana och det verkar vara rätt vanligt bland just tjejer. Läste en sådan där frågespalt i en tidning en gång och då var det en kille som menade att det absolut viktigaste hos en tjej var att hon hade en hobby. Sedan tillade han: "och shopping och fika är ingen hobby". Neh okej, men hur gör man när man inte har en hobby. Hobby är väl något som bara finns hos en, som man roar sig med under lediga stunder? Om man då skapar något att göra under lediga stunder kan väl det inte kallas för hobby? Vet inte hur jag ska förklara det men blir inte en konstruerad hobby ännu något man måste göra, det vill säge en icke-hobby? Med andra ord så är vi utan hobby hobbylösa fram till den dagen en hobby bara har uppstår. Eller?

Sedan verkar det också som man måste vara så kunnig och engagerad inom det området man kallar för sin hobby. Är man intresserad av musik ska man prenumera på musiktidningar och är hobbyn film ska springa på bio stup i kvarten. Inte lätt det där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback